Countdown

dinsdag 19 augustus 2008

Reisverslag Washington, DC

Donderdag 14 augustus

Onze reis begon donderdag avond, nadat Jess klaar was met werken. We hebben toen snel even de laatste paar dingetjes ingepakt en zijn toen richting Wixom, MI gereden, waar Jess' oom en tante wonen. Aangezien we al vroeg op Detroit Airport moesten zijn, leek het ons handig om bij hun te logeren. Op die manier hoefden we niet zo vroeg op. Onderweg hebben we snel even bij Taco Bell gegeten en om een uurtje of 11 gingen we naar bed. Jess heeft gelukkig een paar uurtjes geslapen, maar 11 uur is echt te vroeg voor mij en ik viel dan ook pas rond half 3 in slaap. Twee uur later ging de wekker..

Vrijdag 15 augustus

De reis
We reden dus al vroeg naar DTW, waar we in de economy parking de auto parkeerde (10 dollar per dag). Vanaf daar ging er een shuttle naar onze terminal. Deze deed er helaas wat langer over dan we hadden verwacht, dus we kwamen maar NET op tijd bij de gate aan. Na een rustige vlucht van een ruim uur kwamen we op Baltimore/Washington International Airport (in Baltimore, Maryland) aan. We waren al vrij vlot bij de bagageband, maar helaas kwam onze bagage letterlijk als laatste op de band, waardoor we onze bus naar DC misten.

Na 40 minuten wachten kwam de bus dan eindelijk en een half uurtje later stonden we bij het metrostation 'Greenbelt'. Vanaf daar bracht de groene lijn ons in een half uur naar L'Enfant Plaza, vanaf waar het nog maar een paar minuten lopen was naar ons hotel.

We verbleven in het Holiday Inn Capitol. Een hotel wat qua uiterlijk buiten ons budget zit, maar dankzij een mooie deal via Cheaptickets konden we dit hotel toch betalen.

De middag
Na een korte lunch in het hotel zijn we op stap gegaan. Ons hotel was slechts 3 minuten lopen van the National Mall. Dit is waar de musea van het Smithsonian zijn, en het is de 'toegangspoort' tot een groot deel van de vele monumenten.

Allereerst zijn we richting het Washington Monument gelopen. We hadden kaartjes om om half 2 het monument in te mogen. Aangezien we ruim een uur te vroeg waren, zijn we een stukje door gelopen om het World War II monument te bekijken en om daarna langs de reflecting pool naar het Lincoln Memorial te lopen. Het WWII en Lincoln Memorial waren erg indrukwekkend, de reflecting pool wat minder door de enorme hoeveelheid ganzen en hun poep.

Daarna zijn we terug gelopen naar het Washingon Monument, waar we omhoog zijn gegaan. Tijdens de liftrit omhoog vertelde de gids dat het slechts een hoop opgestapelde stenen zijn, zonder cement en dat de veiligste constructie de lift zelf was. Erg geruststellend als je twee seconden later verzocht wordt de lift te verlaten, haha. Het uitzicht was echter geweldig, dus de eventuele angst maakte al snel plaats voor verwondering.

Na het W.M. zijn we weer langs de reflecting pool gelopen, deze keer richting het Korea Monument en daarna zijn we meteen doorgelopen naar het Vietnam Monument. Beiden waren erg indrukwekkend!

Tijdens al dit was het erg warm (25 graden) en erg vochtig, dus de liters water vlogen er door heen en onze voeten begonnen ook al behoorlijk pijn te doen. Maar goed, we moesten door! The White House stond op het programma. Uiteindelijk hebben we alleen de achterkant van het witte huis gezien. De voorkant was uiteindelijk net iets te veel uit onze weg en onze voeten deden al zo veel pijn. Na het witte huis was het tijd voor de musea!

Helaas was het American history museum gesloten wegens renovatie. We hebben daardoor wel extra tijd kunnen doorbrengen in het Natural History Museum. Vooral de opgezette dieren vond ik leuk om te zien, omdat ze behoorlijk grafische dingen lieten zien (zoals een luipaard dat een impala heeft gevangen). Daarna zijn we naar het National Air en Space museum gegaan, waar ze o.a. het eerste vliegtuig van de gebroeders Wright hadden staan.

Na dit museum waren we totaal gesloopt en we hadden eigenlijk geen zin meer om nog uit eten te gaan. Uiteindelijk hebben we er dan ook maar voor gekozen om snel iets bij McDonalds te halen en dit in onze hotel kamer op te eten (McDonalds was 2 minuten lopen van het hotel). Daarna hebben we onze voeten even laten relaxen in het zwembad op het dak, gevolgd door een snelle douche. Vrij vlot nadat onze lichamen ons King Size bed aanraakten zijn we in slaap gevallen, haha.

Zaterdag 16 augustus

Ochtend
Op zaterdag zijn we rond half 10 opgestaan. We hebben het eerst even rustig aan gedaan door wakker te worden met de tv. Rond 11 uur zijn we naar beneden gegaan en hebben we bij Starbucks ontbeten (onder het genot van een Tall Tazo Black tea voor mij ;) ). Daarna zijn we richting het U.S. Capitol Building gelopen. Daar was zojuist een huldiging van een Amerikaanse wielrenner ploeg (misschien van de O.S.?). Daarna zijn we doorgelopen naar de Library of Congress, wat achter het Capitol ligt. Hier zijn we ook naar binnen gegaan, maar helaas waren we te laat voor de tour die je in de main reading hall laat.

Middag
Na de Library hebben we de metro gepakt naar de Old Post Office en het FBI Building. In het Old Post Office zijn allerlei eet tentjes gevestigd waar we even wat gegeten hebben. Daarna zijn we wederom op de metro gestapt. Eerst naar het Pentagon. Wat een enorme teleurstelling was, aangezien je geen foto's mag nemen. We zijn toen snel naar Arlington National Cemetary gereisd.

Arlington was ENORM indrukwekkend. Allereerst zijn richting het JFK memorial gelopen. Daarna naar 'The tomb of the unknown soldier'. Hier hebben we de wisseling van de wacht meegemaakt. Daarna hebben we een ruim half uur gelopen naar het Iwo Jima standbeeld en het door Nederland geschonken (best wel lelijke) klokkenspel.

De rest van de middag wilden we in Georgetown doorbrengen. Vanaf Arlington zijn we naar het Roslyn Metro station gelopen, waar we een bus naar Georgetown hebben gepakt. Georgetown is een leuk en heel druk plaatsje. Het doet een beetje als een plaatsje aan de Middelandse Zee aan.

Op de een of ander manier was op donderdag de sluiting van mijn horloge kapot gegaan. In Georgetown zijn we dan ook bij twee juweliers binnengestapt. De eerste verwees me meteen door naar Fossil. De tweede heeft geprobeerd de sluiting te repareren, maar moest me uiteindelijk ook doorverwijzen. Aangezien ik al precies weet hoe dit zou eindigen (opsturen naar Fossil duurt minstens een maand én  de band valt niet onder de garantie -> dus duur), heb ik maar besloten een nieuw horloge te kopen (maandag 18 aug. besteld).

Na Georgetown zijn we met de metro weer teruggereden naar waar de eerder die middag waren (Old Post Office, Federal Triangle), aangezien daar het restaurant zat waar we wilden eten.

Avond
Elephant & Castle is een Engelse Pub-stijl restaurant keten. Voor een plaatsje op het terras moesten we een kwartiertje wachten. Het was echter heerlijk weer, dus dat hadden we er wel voor over. Onze ober heeft zijn fooi dubbel en dwars verdient, aangezien hij me na mijn bestelling ("A pint of Stella, please") niet eens om mijn ID heeft gevraagd! Ik had alleen mijn NL ID kaart bij me (paspoort in hotel), dus ik hoopte al dat ze niet te moeilijk zouden doen (sommige zaken willen persé je paspoort zien). Dit viel dus enorm mee.

Na lekker gegeten te hebben, zijn we weer naar het hotel gegaan. Downtown DC is niet een plek waar je 's avonds lekker over straat kan lopen. In het hotel hebben we een film gekeken en alvast ingecheckt voor onze vlucht. Rond een uurtje of 11 vielen we weer uitgeput in slaap.

Zondag 17 augustus

Ochtend
Om half 10 stonden we op en rond 10 uur stonden we buiten. We hebben even snel ontbeten bij McDonalds en daarna zijn we rond om Tidal Basin gaan lopen, om zo het Franklin D. Roosevelt Memorial en het Jefferson Memorial van dichtbij te kunnen bekijken. Vooral het FDR Memorial was erg indrukwekkend. Deze hele tocht heeft ons bijna twee uur gekost en was vanwege de hitte (bijna 28 graden) erg uitputtend.

Dankzij mijn lidmaatschap van Priority Club mochten we later uitchecken uit het hotel. Rond één uur hebben we het hotel verlaten en zijn we met de metro naar Greenbelt gereden. Vanaf daar hebben we weer de bus naar Baltimore genomen en zijn we weer richting Detroit gevlogen.

Avond
Rond half 6 kwamen we op DTW aan (40 min. te vroeg) en tegen de tijd dat we eigenlijk hadden moeten landen, verlieten we de terminal. De shuttle bracht ons naar onze auto en rond 8 uur waren we weer thuis. Snel even wat gegeten en een filmpje gekeken en toen was ons weekendje weg dat ons naar 2 staten (Virginia, Maryland) en The District of Columbia heeft gebracht al weer voorbij.

Foto's

We hebben ruim 200 foto's genomen, dus ik heb nog even nodig om alles te sorteren en de boel op internet te zetten. Deze houden jullie dus nog tegoed!